JEROEN DERCKSEN

Mensen die mijn werk voor het eerst zien, stellen bijna altijd dezelfde vraag: Hoe kan iemand zowel abstract als heel realistisch schilderen? Zij zijn erover verbaasd, dat een schilder succesvol kan zijn in verschillende genres van de schilderkunst. Zeker als ik ze vertel dat ik op uren achter elkaar kan werken aan een detail van een portret en vervolgens dezelfde dag nog, een opzet maak voor een groot expressief bloemen of abstract schilderij. Een aantal jaren geleden kon ik de opdrachtgevers en kopers indelen op basis van de drie genres . De realistische portretten, de expressieve bloemen schilderijen en de abstracten. De laatste jaren komen er steeds meer klanten die de samenhang interessant vinden. Ik vind het vanzelfsprekend zo te werken. Het is zo gegroeid en ik verwacht daarmee door te gaan. Terugkijkend na 12 jaar beroepsmatig schilderen kan ik wel enkele verklaringen vinden. Al van jongs af aan (mijn vader was ook schilder) ben ik geconfronteerd met meningen van kunstenaars uit de academische en de avant-garde kunst. Als jongen werd ik meegenomen naar Romaanse kerken en ook naar de Bienale van Kassel.De theoretische beschouwingen over de moderne schilderkunst zijn voor mij net zo belangrijk geweest als die over de oudere kunsten. Ik heb de kunstgeschiedenis ervaren als een beschrijving van ontdekkingen. Zoals die zijn gedaan op het gebied van materiaal en techniek, de beeldelementen, de inhoud van het beeld, de waarneming, de rol van de kunstenaar of de maatschappelijke context. Daarnaast is in de wetenschap ook veel bekend geworden over creatieve processen.

 

© 2015 Art Nieuws